Dijital Pazarlama Stratejisi Nedir?

Gelişen teknoloji ve iletişim araçları tüketicilerin satın alma davranışlarının değişmesine neden olmaktadır. Özellikle internetin yaygınlaşması tüketicilerin iletişim düzeylerini artırırken ihtiyaç duydukları bilgiye daha hızlı ve kolay ulaşabilme ortamları sunmaktadır. Teknolojinin sunduğu olanaklar, tüketicilerin bir ürün veya hizmet satın almadan önce sosyal medya platformlarını veya paylaşımlarını inceleyerek daha etkili araştırma yapabilmelerini sağlamakta tüketicilerin ihtiyaç duydukları ürün ve hizmetle ilgili yapabildikleri araştırmalar ise satın alma davranışlarının değişmesine neden olmaktadır. Tüketici satın alma davranışlarında oluşan farklılıklar, firmaları ürünlerini daha iyi tanıtmak ve ilgi çekici içerikler sunmak için yeni pazarlama yaklaşımları uygulamaya yöneltmektedir.

Bu pazarlama yaklaşımlarının hayata geçirilmesi amacıyla hedef kitlelere doğru dijital pazarlama araçları ile ulaşabilme eylemlerinin tümü Dijital pazarlama stratejilerini oluşturmaktadır. Strateji oluşumunun ardından hazırlanan plana “dijital pazarlama aksiyon planı” denmektedir.  Bu planlar doğru şekilde oluşturulduğunda ve doğru bir şekilde uygulandığında yüksek faydalar sunmaktadır.

Bire bir aynı işi yapan iki firmanın bile dijital pazarlama aksiyon planları birbirinden farklı olabilmektedir. Buradan da anlaşılabilmektedir ki herhangi bir dijital pazarlama aksiyon planı kopyala yapıştır yöntemiyle uygulanamamaktadır. Bunun yanı sıra her stratejinin hedeflediği sonuç birbirinden farklıdır. Bazı stratejiler web sitesi trafiği oluştururken, bazıları arama alma, bazıları sosyal takipçi arttırmak, bazıları ise yeni müşteri bulmayı hedefleyebilmektedir.

 

Dijital Pazarlama Stratejisi Adımları Nelerdir?

Bir dijital pazarlama stratejisi hazırlarken takip edilmesi gereken başlıca adımları aşağıdaki şekilde sıralayabiliriz.

Hedef Belirleme:

Dijital pazarlama stratejisi bir yolculuktur. Nasıl bir yolculuğa çıkarken önce gitmemiz gereken noktayı belirliyorsak, dijital pazarlama stratejimizde de stratejimizin hangi amaca ulaşmak için hazırlayacağımızı belirlememiz gerekmektedir. Buradaki en önemli nokta hedefinizi doğru ve gerçekçi belirleyebilmektir. Bu hedefler belirlenirken yıllık satış hacimleri ile ürün grupları bazındaki satış verilerimizden faydalanılabilir. Aynı zamanda belirlemiş olduğunuz hedefleriniz ölçülebilir olmalıdır.

Hedef Kitle Belirleme:

Pazarlama planında yer alan ürün ya da hizmetin kimler için ve ne için satılacağına yönelik oluşturulan istatiksel bilgilerden oluşan hedef kitle, planlanan stratejik çalışmaların sonucunda verilmek istenen mesajın ulaşılmasının amaçlandığı grup ya da kitlelerdir. Fakat bazı durumlarda hedef kitle, ürünü doğrudan kullanacak olan tüketici değildir. Bu durumun en net örneklerinden biri; anne veya babaların bebekleri için kullandığı ürünlerdir. Bu örnekte asıl müşteri anne babalar olduğu görülmektedir. Bu kurum için pazarlama ve satış stratejileri bebeklerin ihtiyaçlarına yönelik, ebeveynlerin ilgisini çekecek şekilde hazırlanmalıdır. Doğru hedef kitle analizinin en güzel örneklerinden biri olan bu alanda ebeveynlerin düşünce tarzına göre düzenlenen pazarlama stratejileri potansiyel müşterileri daha çok etkilemekte ve ürünlere olan ilgilerini arttırmaktadır. 

Bu örneğe ek olarak Hedef Kitlenizin demografik özelliklerini, alışkanlık ve davranışlarını, psikografik ve yaşamış olduğu coğrafyayı bilerek belirlemeniz sizi hedefinize ulaştıracak en önemli adım olacaktır.

 

Pazar Araştırması:

Bir ürün veya hizmetin tanıtımını veya satışını yapmayı planladığımızda bu ürün ve hizmetlerin kullanım alanlarını ikame ürünlerini, pazardaki rekabet ortamını ve pazar payını araştırmalıyız. Ayrıca hedef kitlemizin dijital veya sosyal platformlarda en çok hangi ortamda bulunduğunu bilmemiz önemlidir. Bu dijital veya sosyal platformlarda bizim ürünlerimiz ile aynı veya ikame ürünlerin satışını yapan rakip firmaların hangi stratejiler ve içerikler ile müşteri ilgisini çekmeyi hedeflediğini öğrenmek kendi stratejimizi oluştururken önemli ip uçları almamızı sağlayacaktır.

 

Rekabet Araştırması:

Dijital pazarlamanın cezbedici yanlarının başında ölçülebilir olması gelmektedir. Dijital ortamda yaptığımız her harekette bir iz bırakmaktayız. Bu izler sayesinde dijital pazarlama stratejisi hazırlamak isteyen her kişi ya da kurum rakiplerinin bırakmış olduğu izleri bularak onları inceleme ve araştırma imkanına sahiptir. Rakiplerin hazırlamış olduğu reklamları ve sosyal medya da paylaşmış olduğu içerikleri inceleyebilir ve bunlardan gerekli çıktıları elde edebilmektedir.

 

SWOT Analizi:

Firmanızın veya markanızın güçlü ve zayıf yönlerini doğru şekilde bilip aynı zamanda çıkacağınız pazarda veya açılacağınız yenidünyada karşınıza çıkacak fırsatları ve tehditleri önceden bilmek ve belirlemek yolculuğunuzda sizin elinizi önemli derecede güçlendirecektir.

 

Doğru Müşteri Profilinin Oluşturulması:

Yurt dışına çıktığınızda ya da yeni bir şehre gittiğinizde oradaki insanların yaşam tarzlarını bilmek ve oranın kültürüne uygun hareket etmeniz gerekmektedir. Aksi takdirde dışlanır ve hoş karşılanmayabilirsiniz. Dijital pazarlama yolculuğunuzdaki doğru müşteri profilini oluşturmanız ve müşterilerinize o profil çerçevesinde yaklaşmanız büyük avantaj sağlamaktadır.

Kullanıcı deneyimini geliştirmek ve ziyaretçi analizi için kullandığımız çerezler ve bunları nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Gizlilik Tercihleri'ne tıklayınız.